Marketologia

Kolor wpłynie na zapamiętanie Twojego loga (i grafiki). Zobacz jak.

jakie kolory lepiej zapamietamy
  • Jakie kolory zapamiętamy lepiej?
  • “Mężczyźni to daltoniści” – dlaczego to bzdura?
  • Lepiej używać jaskrawych czy stonowanych kolorów?
  • Jak używać kolorów, aby pomóc mózgowi klienta zapamiętać logo (lub inną grafikę)?

Odpowiedzi na te pytania już w tekście poniżej.

Mężczyźni to (jednak) nie daltoniści

„Mężczyźni nie odróżniają kolorów” – pewnie słyszałeś tę śpiewkę setki razy. Na szczęście jest ona w 100% błędna! Każdy człowiek ze wzrokiem oraz bez daltonizmu dokładnie odróżnia każdy kolor. Mężczyźni będą mieli mały problem   (no dobra nie taki mały) z nazwaniem niektórych kolorów, ale każdy zauważy różnicę między turkusowym a błękitnym.

Jeśli jesteś mężczyzną to widzisz, że te dwa kolory są inne (a jeśli kobietą to wezwij najbliższego mężczyznę i przeprowadź na nim ten trudny test):

turkusowy-kwadrat  błekitny-kwadrat

Świadomie widzimy różnice w nazywaniu kolorów. Jednak nasz mózg podświadomie działa inaczej.

Mózg kobiety jak i mężczyzny przywiązuje ogromną wagę do kolorów. Wpływa to na zapamiętanie Twojego logo, grafiki czy tekstu.

Jak kolory działają na nasz mózg?

M. Castelhano i J. Henderson przeprowadzili ciekawe badanie na temat tego jak kolor wpływa na interpretację obrazu przez nasz mózg.

Respondentom wyświetlano obrazki w kilku wersjach:

  • • ze zmienionymi kolorami,
  • • bez kolorów
  • • w oryginalnych kolorach

Oto wyświetlane zdjęcia:

Przykład 1:

Castelhano i J. Henderson3

Przykład 2:

Castelhano i J. Henderson2

Przykład 3:

Castelhano i J. Henderson1

Po wyświetleniu obrazek znikał a badany widział nazwę obiektu, który mógł znajdować się na wyświetlanym wcześniej obrazku. Badany miał stwierdzić, czy podany obiekt znajdował się na obrazku klikając odpowiedni przycisk – “Tak”. (obiekt pasował do obrazka, jednak był usunięty z wyświetlanego obrazka)

Respondenci kilkukrotnie szybciej interpretowali dany obraz i kojarzyli podany obiekt jeśli obrazek był w oryginalnych kolorach.

Respondenci mieli szczególnie problem z szybkim “zrozumieniem” obrazka jeśli nie miał kolorów i był czarno biały. Również problem przyniosły obrazy w  kolorach nieco zmienionych od oryginalnych. Obrazki A i B w 1 przykładzie mają tylko lekko zmienione kolory, pomimo tego mózg respondentów dużo wolniej przetwarzał obrazek B (ze zmienionym kolorem) i respondenci wolniej przyporządkowywali do niego obiekt.

Kolory wpływają na „rozumienie” i zapamiętywanie danego obrazu. Widząc oryginalne kolory nasz mózg szybciej „rozumie” dany obraz, wymaga to od niego mniejszego wysiłku i szybciej go zapamięta.

Powyższą teorię potwierdza mój prosty przykład. Ostatnio wchodząc na pewną stronę zauważyłem, że grafik tak bardzo chciał dopasować kolory na całej witrynie, że zmienił kolory flag! Z mojej strony totalna dezorientacja i niepotrzebne wysilenie mózgu nad tak prostą rzeczą. Wybierając język musiałem się zastanowić kilka sekund nad wyborem poprawnej flagi.

Tak samo jest z logo, czy innymi grafikami. Jeśli przedstawiasz na Twojej kreacji jabłko to pokoloruj je na czerwono lub zielono. Dzięki temu mózg Twojego odbiorcy szybciej je zapamięta.

  • • Jeśli w Twoim logo używasz obiektu, który najczęściej kojarzony jest z pewnym kolorem to pokaż go w tym kolorze, albo wybierz inny obiekt.

Zobacz na poniższe loga, które dzięki swoim naturalnym kolorom naturalnie wpadają w pamięć odbiorców:

Z jakim kolorem kojarzy Ci się słuchawka telefonu?:

 

Albo frytki?:

A obiekty na tych logach?:

Źródło:  https://www.logomoose.com/featured/sharp-note/

 

 

 

W powyższych logach twórcy opanowali kunszt kolorów do perfekcji – wystarczyło użyć obiektów w ich naturalnych barwach. Dzięki temu powyższe loga dużo szybciej wpadają w pamięć.

  • • Tworząc ulotkę, stronę www lub inne dzieło stosuj ikony w ich naturalnych barwach. Dzięki temu zwiększysz przejrzystość i ułatwisz mózgowi Twojego odbiorcy zrozumieć grafikę i zapamiętać.

Jakie kolory zapamiętamy lepiej?

Ciężko wybrać dobry kolor dla wizytówki, logo, ulotki… Kolory musimy dopasować do przesłania marki, branży a nawet sloganu (niedługo napiszę o tym post na blogu. Zapisz się tutaj na newsletter, aby go nie przegapić). Jednak jeśli kilka kolorów pasuje do Twojej kreacji to wybierz te, które lepiej zapamięta mózg Twojego klienta. Na pytanie „jakie kolory zapamiętujemy lepiej” odpowie badanie przeprowadzone przez C. Kuhbandner, B. Spitzer, S. Lichtenfeld i R. Pekrun.

W 2015 roku ci psychologowie przeprowadzili badanie, gdzie porównali jak dobrze zapamiętujemy kolory: czerwony, żółty, niebieski i zielony. Psychologowie przeprowadzili 4 eksperymenty, gdzie zbadali wpływ powyższych kolorów na zapamiętywanie

  • • A.tekstów,
  • • B.pojedynczych grafik,
  • • C.prostych scen wizualnych
  • • D.zapamiętywanie przypadkowe

W eksperymencie naukowcy zbadali czy respondenci pamiętają obiekt oraz czy są w stanie przyporządkować odpowiedni kolor do widzianego obiektu.

Respondenci najlepiej zapamiętywali kolor czerwony następnie żółty oraz niebieski. Najgorzej w pamięci zostawał kolor zielony.

Psychologowie wyjaśniają, że „czerwony oraz żółty kolor biologicznie kojarzymy bardziej agresywnie oraz często z niebezpieczeństwem (nawet znaki drogowe najczęściej są czerwone lub żółte) dzięki temu zwracamy na te kolory dużą uwagę i przez to nasz mózg szybciej je zapamiętuje”. Norber Schwarz psycholog na Uniwersytecie w Michigan dodaje, że „jeśli nasz mózg czuje iż sytuacja jest problematyczna (widzi kolor czerwony lub żółty) to jesteśmy bardziej skłonni do zwracania uwagi na detale”. Dzięki temu nasza uwaga koncentruje się na obiekcie, który ma czerwony lub żółty kolor.

Zielony natomiast to kolor przyrody, który oznacza spokój. Poza tym często otacza nas zielona natura, która powoduje, że nasz mózg czasami ignoruje kolor zielony.

  • • Mając do wyboru kilka kolorów, które pasują do Twojej marki wybierz kolory według tej kolejności, dzięki czemu klienci zapamiętają lepiej Twoją kreację:
  • 1. Czerwony
  • 2. Żółty
  • 3. Niebieski
  • 4. Zielony

 

Jak używać kolorów, by klient zapamiętał  je lepiej

Sanocki i Sulman przeprowadzili eksperyment, który zbadał, jak relacja między kolorami wpływa na zapamiętywanie.

Psychologowie zbadali czy jeśli kolory w obrazie są harmonijne to wpływa to na zapamiętywanie. Po za tym zbadali jak ilość kolorów na obrazie wpływa na zapamiętywanie.

Respondentom wyświetlano poniższe obrazy oraz zbadano, jak zapamiętali te obrazy:

Relacja Między kolorami a zapamiętywanie 1

Relacja Między kolorami a zapamiętywanie 2

 

Relacja Między kolorami a zapamiętywanie 3

 

Relacja Między kolorami a zapamiętywanie 4

Wnioski jakie przyniósł powyższy eksperyment:

  • • Respondenci dużo lepiej zapamiętywali obrazki, na których były harmonijne kolory. Dobre dopasowanie kolorów pomaga zapamiętać obraz
  • • Respondenci lepiej zapamiętywali wzory, na których znajdowały się tylko 2 kolory
  • • Im większy kontrast wystąpił między kolorem a tłem tym lepiej respondenci zapamiętali dany kolor

 

Aby pomóc mózgowi Twojego klienta zapamiętać Twoją kreację stosuj następujące zasady:

  • • Wybieraj harmonijne i dopasowane kolory do swoich prac. Pomogą Ci takie narzędzia jak: Adobe Colour CC lub Color Hunter (to narzędzie pomoże znaleźć dopasowane kolor, dzięki zdjęciu np. natury. Dzięki temu czerpiesz wiedzę o dopasowaniu kolorów z naturalnego środowiska, do którego przystosowany jest nasz mózg.)
  • • Stwórz jak największy kontrast między tłem a literami. Używaj kontrastowych kolorów do tła oraz obiektu. Dla przykładu jeszcze raz zobacz na logo Mc.Donalda w dwóch wersjach na białym (bardziej kontrastowym) oraz czerwonym tle:
  •  
  • Jeśli miałbyś wybrać jedno z log, jako dyrektor marketingu w Mc. Donaldzie to, dzięki powyższemu badaniu wiesz, że drugie logo na białym tle jest lepsze. Odbiorca szybciej je zapamięta.
  • • Drukując używaj papieru dobrej jakości, dzięki temu zwiększysz kontrast, a przez to zapamiętywanie.
  • • Stosuj jak najmniej kolorów na swojej grafice oraz w swoim logo.

 

Podsumowanie

Kolory w marketingu to potężne narzędzie, które pomaga wywołać w klientach emocje, połączenie z marką i pozytywne skojarzenia. Jak widać w powyższych badaniach umiejętne zastosowanie kolorów pomoże Ci stworzyć grafikę, którą zapamięta Twój klient. Tworząc grafikę pamiętaj o powyższych zasadach, dzięki czemu stworzysz dzieło, które wpadnie w pamięć Twojemu klientowi a to przełoży się na sprzedaż.

  • Jakie kolory zapamiętamy lepiej?
  • “Mężczyźni to daltoniści” – dlaczego to bzdura?
  • Lepiej używać jaskrawych czy stonowanych kolorów?
  • Jak używać kolorów, aby pomóc mózgowi klienta zapamiętać logo (lub inną grafikę)?

Odpowiedzi na te pytania już w tekście poniżej.

Mężczyźni to (jednak) nie daltoniści

„Mężczyźni nie odróżniają kolorów” – pewnie słyszałeś tę śpiewkę setki razy. Na szczęście jest ona w 100% błędna! Każdy człowiek ze wzrokiem oraz bez daltonizmu dokładnie odróżnia każdy kolor. Mężczyźni będą mieli mały problem   (no dobra nie taki mały) z nazwaniem niektórych kolorów, ale każdy zauważy różnicę między turkusowym a błękitnym.

Jeśli jesteś mężczyzną to widzisz, że te dwa kolory są inne (a jeśli kobietą to wezwij najbliższego mężczyznę i przeprowadź na nim ten trudny test):

turkusowy-kwadrat  błekitny-kwadrat

Świadomie widzimy różnice w nazywaniu kolorów. Jednak nasz mózg podświadomie działa inaczej.

Mózg kobiety jak i mężczyzny przywiązuje ogromną wagę do kolorów. Wpływa to na zapamiętanie Twojego logo, grafiki czy tekstu.

Jak kolory działają na nasz mózg?

M. Castelhano i J. Henderson przeprowadzili ciekawe badanie na temat tego jak kolor wpływa na interpretację obrazu przez nasz mózg.

Respondentom wyświetlano obrazki w kilku wersjach:

  • • ze zmienionymi kolorami,
  • • bez kolorów
  • • w oryginalnych kolorach

Oto wyświetlane zdjęcia:

Przykład 1:

Castelhano i J. Henderson3

Przykład 2:

Castelhano i J. Henderson2

Przykład 3:

Castelhano i J. Henderson1

Po wyświetleniu obrazek znikał a badany widział nazwę obiektu, który mógł znajdować się na wyświetlanym wcześniej obrazku. Badany miał stwierdzić, czy podany obiekt znajdował się na obrazku klikając odpowiedni przycisk – “Tak”. (obiekt pasował do obrazka, jednak był usunięty z wyświetlanego obrazka)

Respondenci kilkukrotnie szybciej interpretowali dany obraz i kojarzyli podany obiekt jeśli obrazek był w oryginalnych kolorach.

Respondenci mieli szczególnie problem z szybkim “zrozumieniem” obrazka jeśli nie miał kolorów i był czarno biały. Również problem przyniosły obrazy w  kolorach nieco zmienionych od oryginalnych. Obrazki A i B w 1 przykładzie mają tylko lekko zmienione kolory, pomimo tego mózg respondentów dużo wolniej przetwarzał obrazek B (ze zmienionym kolorem) i respondenci wolniej przyporządkowywali do niego obiekt.

Kolory wpływają na „rozumienie” i zapamiętywanie danego obrazu. Widząc oryginalne kolory nasz mózg szybciej „rozumie” dany obraz, wymaga to od niego mniejszego wysiłku i szybciej go zapamięta.

Powyższą teorię potwierdza mój prosty przykład. Ostatnio wchodząc na pewną stronę zauważyłem, że grafik tak bardzo chciał dopasować kolory na całej witrynie, że zmienił kolory flag! Z mojej strony totalna dezorientacja i niepotrzebne wysilenie mózgu nad tak prostą rzeczą. Wybierając język musiałem się zastanowić kilka sekund nad wyborem poprawnej flagi.

Tak samo jest z logo, czy innymi grafikami. Jeśli przedstawiasz na Twojej kreacji jabłko to pokoloruj je na czerwono lub zielono. Dzięki temu mózg Twojego odbiorcy szybciej je zapamięta.

  • • Jeśli w Twoim logo używasz obiektu, który najczęściej kojarzony jest z pewnym kolorem to pokaż go w tym kolorze, albo wybierz inny obiekt.

Zobacz na poniższe loga, które dzięki swoim naturalnym kolorom naturalnie wpadają w pamięć odbiorców:

Z jakim kolorem kojarzy Ci się słuchawka telefonu?:

 

Albo frytki?:

A obiekty na tych logach?:

Źródło:  https://www.logomoose.com/featured/sharp-note/

 

 

 

W powyższych logach twórcy opanowali kunszt kolorów do perfekcji – wystarczyło użyć obiektów w ich naturalnych barwach. Dzięki temu powyższe loga dużo szybciej wpadają w pamięć.

  • • Tworząc ulotkę, stronę www lub inne dzieło stosuj ikony w ich naturalnych barwach. Dzięki temu zwiększysz przejrzystość i ułatwisz mózgowi Twojego odbiorcy zrozumieć grafikę i zapamiętać.

Jakie kolory zapamiętamy lepiej?

Ciężko wybrać dobry kolor dla wizytówki, logo, ulotki… Kolory musimy dopasować do przesłania marki, branży a nawet sloganu (niedługo napiszę o tym post na blogu. Zapisz się tutaj na newsletter, aby go nie przegapić). Jednak jeśli kilka kolorów pasuje do Twojej kreacji to wybierz te, które lepiej zapamięta mózg Twojego klienta. Na pytanie „jakie kolory zapamiętujemy lepiej” odpowie badanie przeprowadzone przez C. Kuhbandner, B. Spitzer, S. Lichtenfeld i R. Pekrun.

W 2015 roku ci psychologowie przeprowadzili badanie, gdzie porównali jak dobrze zapamiętujemy kolory: czerwony, żółty, niebieski i zielony. Psychologowie przeprowadzili 4 eksperymenty, gdzie zbadali wpływ powyższych kolorów na zapamiętywanie

  • • A.tekstów,
  • • B.pojedynczych grafik,
  • • C.prostych scen wizualnych
  • • D.zapamiętywanie przypadkowe

W eksperymencie naukowcy zbadali czy respondenci pamiętają obiekt oraz czy są w stanie przyporządkować odpowiedni kolor do widzianego obiektu.

Respondenci najlepiej zapamiętywali kolor czerwony następnie żółty oraz niebieski. Najgorzej w pamięci zostawał kolor zielony.

Psychologowie wyjaśniają, że „czerwony oraz żółty kolor biologicznie kojarzymy bardziej agresywnie oraz często z niebezpieczeństwem (nawet znaki drogowe najczęściej są czerwone lub żółte) dzięki temu zwracamy na te kolory dużą uwagę i przez to nasz mózg szybciej je zapamiętuje”. Norber Schwarz psycholog na Uniwersytecie w Michigan dodaje, że „jeśli nasz mózg czuje iż sytuacja jest problematyczna (widzi kolor czerwony lub żółty) to jesteśmy bardziej skłonni do zwracania uwagi na detale”. Dzięki temu nasza uwaga koncentruje się na obiekcie, który ma czerwony lub żółty kolor.

Zielony natomiast to kolor przyrody, który oznacza spokój. Poza tym często otacza nas zielona natura, która powoduje, że nasz mózg czasami ignoruje kolor zielony.

  • • Mając do wyboru kilka kolorów, które pasują do Twojej marki wybierz kolory według tej kolejności, dzięki czemu klienci zapamiętają lepiej Twoją kreację:
  • 1. Czerwony
  • 2. Żółty
  • 3. Niebieski
  • 4. Zielony

 

Jak używać kolorów, by klient zapamiętał  je lepiej

Sanocki i Sulman przeprowadzili eksperyment, który zbadał, jak relacja między kolorami wpływa na zapamiętywanie.

Psychologowie zbadali czy jeśli kolory w obrazie są harmonijne to wpływa to na zapamiętywanie. Po za tym zbadali jak ilość kolorów na obrazie wpływa na zapamiętywanie.

Respondentom wyświetlano poniższe obrazy oraz zbadano, jak zapamiętali te obrazy:

Relacja Między kolorami a zapamiętywanie 1

Relacja Między kolorami a zapamiętywanie 2

 

Relacja Między kolorami a zapamiętywanie 3

 

Relacja Między kolorami a zapamiętywanie 4

Wnioski jakie przyniósł powyższy eksperyment:

  • • Respondenci dużo lepiej zapamiętywali obrazki, na których były harmonijne kolory. Dobre dopasowanie kolorów pomaga zapamiętać obraz
  • • Respondenci lepiej zapamiętywali wzory, na których znajdowały się tylko 2 kolory
  • • Im większy kontrast wystąpił między kolorem a tłem tym lepiej respondenci zapamiętali dany kolor

 

Aby pomóc mózgowi Twojego klienta zapamiętać Twoją kreację stosuj następujące zasady:

  • • Wybieraj harmonijne i dopasowane kolory do swoich prac. Pomogą Ci takie narzędzia jak: Adobe Colour CC lub Color Hunter (to narzędzie pomoże znaleźć dopasowane kolor, dzięki zdjęciu np. natury. Dzięki temu czerpiesz wiedzę o dopasowaniu kolorów z naturalnego środowiska, do którego przystosowany jest nasz mózg.)
  • • Stwórz jak największy kontrast między tłem a literami. Używaj kontrastowych kolorów do tła oraz obiektu. Dla przykładu jeszcze raz zobacz na logo Mc.Donalda w dwóch wersjach na białym (bardziej kontrastowym) oraz czerwonym tle:
  •  
  • Jeśli miałbyś wybrać jedno z log, jako dyrektor marketingu w Mc. Donaldzie to, dzięki powyższemu badaniu wiesz, że drugie logo na białym tle jest lepsze. Odbiorca szybciej je zapamięta.
  • • Drukując używaj papieru dobrej jakości, dzięki temu zwiększysz kontrast, a przez to zapamiętywanie.
  • • Stosuj jak najmniej kolorów na swojej grafice oraz w swoim logo.

 

Podsumowanie

Kolory w marketingu to potężne narzędzie, które pomaga wywołać w klientach emocje, połączenie z marką i pozytywne skojarzenia. Jak widać w powyższych badaniach umiejętne zastosowanie kolorów pomoże Ci stworzyć grafikę, którą zapamięta Twój klient. Tworząc grafikę pamiętaj o powyższych zasadach, dzięki czemu stworzysz dzieło, które wpadnie w pamięć Twojemu klientowi a to przełoży się na sprzedaż.

O mnie

Jestem Grzegorz Trąbka i pomagam firmom marketingowo rosnąć w siłę. Uważam, że mózg klienta jest jak góra lodowa – 10% czego widać to świadomość a 90% ukryte pod wodą to podświadomość. Zajmuje się tym 90% prowadząc blog o psychologii marketingu.

Pracuję jako freelancer ds. marketingu. Tworzę i ulepszam strony Internetowe, przeprowadzam kampanie marketingowe i kreuję skuteczną grafikę. Wszystko z wykorzystaniem Psychologii Marketingu.

Więcej o tym co Ty zyskasz ze współpracy zobaczysz tutaj.

Może Cię zainteresować:

mlotek-jajko

Klątwa wiedzy może zniszczyć Twój marketing. Jak sobie z nią poradzić?

Klątwa wiedzy może zniszczyć Twój marketing. Jak sobie z nią poradzić. Na uniwersytecie Stanford przeprowadzono badanie, które wyjaśniło ciekawą zależność…
CZYTAM WIĘCEJ

Jak znaleźć niszę na rynku i dopasować do niej kampanię. 5 nawyków, które wykonuje każdy człowiek.

W pewnym domu panował zwyczaj, że przed włożeniem kurczaka do piekarnika zawsze odkrajano jego boki. Pewnego dnia przyjezdny gość zapytał…
CZYTAM WIĘCEJ
coca-cola ogrod

Pepsi smakuje lepiej, ale coca-coli sprzedaje się więcej. Dlaczego?

Świat dzieli się na tych co mają rację i tych co mają pieniądze. Na tych co jedzą nutelle łyżeczką i…
CZYTAM WIĘCEJ